zaloguj siŕ   |    mapa strony   |
RSS
SmodCMS

Sprawozdanie końcowe - poradnictwa i doradztwa edukacyjno-zawodowego w Publicznym Gimnazjum nr1 im. ks. Władysława Kowalczyka w Woli Rzędzińskiej

24.07.2012

 Projekt realizowany by┼é w dniach od 26.01.2011r. do 18.06.2011r. z udzia┼éem 87 uczniów i od 13.09.2011r. do 22.06.2012r. z udzia┼éem 75 osób. Program adresowany by┼é g┼éównie do uczniów klas III Publicznego Gimnazjum nr 1 im. ks. W┼éadys┼éawa Kowalczyka w Woli Rz─Ödzi┼äskiej. Ogó┼éem uczestniczy┼éo 162 osoby w projekcie.


Prowadzone by┼éy nast─Öpuj─ůce tematy :
• Poradnictwo zawodowe w Polsce obejmowa┼éo tematyk─Ö z zakresu poradnictwa i doradztwa edukacyjno-zawodowego.┼╣ród┼éa informacyjne pomocne w poradnictwie zawodowym na ró┼╝nych etapach kszta┼écenia.
• Czynniki wa┼╝ne przy planowaniu kariery zawodowej „Poznaj siebie” (zainteresowania, temperament, uzdolnienia, charakter, stan zdrowia, obraz samego siebie, bilans wiedzy, moje mocne i s┼éabe strony, asertywno┼Ť─ç).
• System szkolnictwa w Polsce- typy szkó┼é w systemie szkolnictwa ponadgimnazjalnego, zasady rekrutacji, przebieg kszta┼écenia i czas trwania nauki w poszczególnych rodzajach szkó┼é, warunki przyj─Öcia. Obiektywne fakty o szko┼éach tarnowskich na podstawie informatora Wydzia┼é Edukacji Urz─Ödu Miasta Tarnowa na rok szkolny 2010|2011i 2011|2012.
• Udzia┼é w Targach Edukacyjnych- pozyskiwanie informacji o nowych profilach w szko┼éach ponadgimnazjalnych.
• ┼Üwiat zawodów-poj─Öcia zawód, praca. Grupy zawodów wg. B.A.Klimowa Typy osobowo┼Ťci zawodowych wg. J.L.Hollanda. Wybór zawodu jako proces rozwojowy wg. D. Supera. Opisy zawodów i ich wymagania. Instytucje kszta┼éc─ůce w zawodzie i ┼║ród┼éa informacji o dalszym kszta┼éceniu.
• Tworzenie Indywidualnego Planu Dzia┼éania Edukacyjno-Zawodowego ucznia posi┼ékuj─ůc si─Ö wynikami testów, kwestionariuszy, przeprowadzonych ─çwicze┼ä, scenariuszy.
• Poznanie lokalnego i regionalnego rynku pracy. Ró┼╝norodno┼Ť─ç zawodów wykonywanych we wspó┼éczesnej Polsce. Wska┼║niki bezrobocia i zatrudnienia . Sposoby poszukiwania pracy, wymagania pracodawców, potrzebne umiej─Ötno┼Ťci i kwalifikacje zawodowe, aktualne oferty pracy. Zawody z przysz┼éo┼Ťci─ů, zawody poszukiwane w UE.
• Jak pokona─ç stres-poj─Öcie stresu, czynniki wywo┼éuj─ůce stres, rodzaje stresu. Strategie radzenia sobie ze stresem. Optymizm a pesymizm.

Uczniowie bior─ůcy udzia┼é w projekcie byli zadowoleni z zaproponowanych im zaj─Ö─ç. Zaznaczali, ┼╝e udzia┼é w projekcie da┼é im mo┼╝liwo┼Ť─ç poznania przede wszystkim siebie, ┼Ťwiata zawodów, ┼Ťwiata pracy a przede wszystkim poznanie tarnowskich szkó┼é ponadgimnazjalnych co u┼éatwi wybór dalszej drogi edukacyjnej. Du┼╝ym zainteresowaniem uczniów cieszy┼éy si─Ö testy predyspozycji i zainteresowa┼ä zawodowych uczniów, testy osobowo┼Ťci, testy poznania (nie tylko co mnie interesuje, co lubi─Ö robi─ç, ale tak┼╝e tego co sprawia trudno┼Ťci i czego nie lubi─Ö). Z du┼╝─ů uwag─ů ogl─ůdali filmy o zawodach. Bardzo licznie uczestniczyli w targach edukacyjnych oraz spotkaniach z przedstawicielami ró┼╝nych szkó┼é ponadgimnazjalnych. Gimnazjali┼Ťci na podstawie swoich umiej─Ötno┼Ťci oraz zainteresowa┼ä, próbowali okre┼Ťli─ç co chc─ů robi─ç w przysz┼éo┼Ťci. Wbrew pozorom wcale to nie by┼éo takie ┼éatwe zadanie to te┼╝ Indywidualne Plany Dzia┼éania tworzone by┼éy indywidualnie z uczniem b─ůd┼║ w ma┼éych grupach. Uczniowie brali udzia┼é w grach i zabawach warsztatowych co pozwoli┼éo im odkry─ç i nazwa─ç swoje zasoby (mocne i s┼éabe strony) zwi─ůzane z funkcjonowaniem spo┼éecznym i przysz┼éym funkcjonowaniem zawodowym. Doskonalili swoje umiej─Ötno┼Ťci interpersonalne, u┼éatwiaj─ůce skuteczne radzenie sobie z bie┼╝─ůcymi i przysz┼éymi trudno┼Ťciami. Rodzice i uczniowie klas III w dniu 11.04.2012r. zostali zapoznani z now─ů struktur─ů szkolnictwa ponadgimnazjalnego w roku szkolnym 2012 i now─ů klasyfikacj─ů zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U.2012 z dnia 3 stycznia 2012r.) oraz Decyzj─ů Ma┼éopolskiego Kuratora O┼Ťwiaty w Krakowie z dnia 2 stycznia 2012r. w sprawie terminów rekrutacji na rok szkolny 20122013 .

Oferowane tematy zaj─Ö─ç i uczestnictwo w spotkaniach mobilizowa┼éy uczniów do odpowiedzialno┼Ťci za w┼éasn─ů drog─Ö zawodow─ů.


mgr Anna Kosman-Sztorc
doradca zawodowy

Wersja do druku
« inne aktualnoÂci